Digitale toegankelijkheid: 5 voordelen voor website-eigenaren

Blog
Publicatiedatum:

Voordelen waar iedereen van profiteert, niet alleen mensen met een beperking.

Foto van Scott Graham op Unsplash

Steeds meer klanten kloppen bij ons aan met de vraag of zij moeten voldoen aan de European Accessibility Act (EAA). Dit is een Europese richtlijn die in Nederland geïmplementeerd wordt in de wetgeving middels de implementatiewet toegankelijkheid voorschriften producten en diensten.

Met de invoering van de EAA richtlijn worden veel Nederlandse bedrijven verplicht om vanaf 28 juni 2025 hun producten en diensten digitaal toegankelijk(er) te maken. Wij adviseren niet op deze wet te wachten, begin nu! Het levert jou als website-eigenaar veel voordelen op om nu al te investeren in digitale toegankelijkheid.

Voordeel 1: Verbeterde gebruikerservaring

Digitale toegankelijkheid is er niet alleen op gericht om websites te verbeteren voor mensen met een beperking. Dit is een misverstand. Bij digitale toegankelijkheid draait het juist om de gebruikservaring voor álle gebruikers te verbeteren, ongeacht of iemand een beperking heeft. Een verbeterde interactie met je website zorgt ervoor dat bezoekers vaker terugkomen. Zij zullen langer op je website blijven en meer bekijken en lezen, omdat het minder moeite kost om je website te gebruiken.

Voordeel 2: Verbeterde vindbaarheid in zoekmachines

Digitale toegankelijkheid heeft niet alleen een positieve invloed op de gebruikerservaring van je bezoekers, het bevordert ook je Search Engine Optimization (SEO). Zoekmachines analyseren je website als een visueel beperkte gebruiker. Het gebruik van koppen, alternatieve teksten voor afbeeldingen, beschrijvende links en gestructureerde content zijn een groot onderdeel in deze analyse. Deze punten zijn belangrijk bij het bevorderen van digitale toegankelijkheid.

Een hoge score op deze punten leidt tot een hogere indexatie. Een hoge indexatie leidt tot een betere positie in de lijst met zoekresultaten. Je website is hierdoor beter vindbaar. Betere vindbaarheid zorgt voor meer websiteverkeer. Als je aanneemt dat visueel beperkte gebruikers niet onder jouw doelgroep vallen, vergeet dan niet: Google is ook blind!

Voordeel 3: Kwaliteit van je website

Implementeren van digitale toegankelijkheid vereist het naleven van richtlijnen. Door toepassing van deze richtlijnen is de code van je website ‘schoner’, goed uitgedacht en beter bruikbaar. Het bevordert de kwaliteit van je website. Hierdoor is er minder tijd, geld en mankracht nodig om de site door te ontwikkelen en bugs op te lossen.

Voordeel 4: Groter marktbereik

Mensen met een beperking, in welke vorm dan ook, kunnen óók gebruikmaken van jouw inhoud, producten en diensten die je aanbiedt via je website! Als het gebruik van jouw website bemoeilijkt wordt omdat deze ontoegankelijk is, dan is de kans kleiner dat bezoekers er gebruik van willen maken. Zij worden noodgedwongen beperkt, doordat de website tekortschiet. Wat zonde is, want hierdoor loop je potentiële klanten mis. 

Een toegankelijke website is beter navigeerbaar. Het uitvoeren van acties en het vinden van informatie is hierdoor gemakkelijker. Dit kan resulteren in meer aankopen, aanmeldingen of andere gewenste acties. Het levert een hogere conversieratio op.

Voordeel 5: Reputatie van je merk

Mensen hechten steeds meer waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen gericht op de mens. Investeren in digitale toegankelijkheid draagt een boodschap van inclusiviteit over. Het tonen van zorg en toewijding aan toegankelijkheid kan de merkreputatie verbeteren en het vertrouwen van klanten versterken. Dit leidt tot een hogere klantloyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame.

Digitale toegankelijkheid geldt voor iedereen

Wachten tot je wettelijk verplicht bent? Nee! Er zijn voordelen om nu alvast te investeren in digitale toegankelijkheid. Een digitaal toegankelijke website zorgt voor een groter marktbereik, betere vindbaarheid, betere gebruiksvriendelijkheid, betere positieve associaties van je merk en betere kwaliteit van je website.

Wil jij ook een toegankelijke website?

Wil je weten hoe de digitale toegankelijkheid van jouw website kan worden verbeterd? Stuur een bericht naar hallo@limoengroen.nl en we praten je graag vrijblijvend bij.

Marloes Bosch Front-end ontwikkelaar, Accessibility expert
Marloes Bosch