Universiteiten van Nederland

Project

Bouwen van een sterke kennissamenleving met een impactvolle website.

Foto van Maxence Werp op Unsplash

Universiteiten van Nederland (UNL) ondersteunt veertien universiteiten met het ontsluiten van cijfers en data over de universitaire sector, met het bieden van een platform voor kennisuitwisseling, met het informeren over wat er speelt in het Haagse, met lobbyactiviteiten richting de landelijke politiek en met het vervullen van de werkgeversrol. 

Samen bouwen de universiteiten aan een sterke kennissamenleving waarmee wordt bijgedragen aan innovatie en het oplossen van wetenschappelijke vragen uit de maatschappij. Dit gezamenlijke verhaal kwam echter niet tot uiting in de oude website. Tijd voor een update om de rollen van UNL zichtbaarder te maken! 

Define

UNL kent verschillende uitdagingen als het gaat om de website. De complexiteit zit onder andere in het aantal doelgroepen en de hoeveelheid en verschillende soorten content voor de diverse rollen. UNL staat voor diverse uitdagingen bij het optimaliseren van hun website. De complexiteit zit vooral in het bedienen van meerdere doelgroepen en het beheren van de grote hoeveelheid verschillende soorten content die relevant is voor de diverse rollen. Tijdens verschillende werksessies hebben we, op basis van data-analyse en doelgroepsegmentatie, persona's ontwikkeld en hun belangrijkste taken voor de website in kaart gebracht.

Rollen

UNL vervult diverse rollen richting de aangesloten universiteiten en de maatschappij. Voor leden en medewerkers zijn ze een bron van informatie op het gebied van landelijk beleid voor en door universiteiten en de belangen die we voor hen behartigen Voor journalisten, politici en medewerkers van andere stakeholders zijn ze een uithangbord van de universitaire sector en tevens een bron van informatievoorziening. De uitdaging voor de nieuwe website was om enerzijds het gezamenlijke verhaal van de universiteiten te vertellen en anderzijds medewerkers, politici en journalisten goed te informeren.

Doelgroepen

Aan de hand van deze rollen kunnen er twee doelgroepen onderscheiden worden. Onder de primaire doelgroep valt iedereen die werkt bij een universiteit en geïnteresseerd is in landelijk beleid van de universiteiten. Denk hierbij aan journalisten, kamerleden, medewerkers van ministeries. De verschillende rollen zijn even belangrijk, ze behoeven alleen een andere benaderingswijze. Onder de secundaire doelgroepen vallen onder andere adviesraden zoals WRR,  Rathenau, studenten

Design

Kleurenpalette

De huistijl hebben we zoveel mogelijk aangehouden, maar wel geüpdatet waar nodig. Bij het aanpassen van de kleuren hebben we direct rekening gehouden met digitale toegankelijkheid om contrastproblemen te voorkomen. Ook zijn er kleuren geschrapt om meer rust te creëren. Er is besloten drie kleuren aan te houden als hoofd- en steunkleuren: groen, geel en blauw (en gradaties hierop).

Stijl

De accolade is het hoofdstijlelement en is door de hele website heen te zien. Er wordt een combinatie gebruikt tussen een sans serif en serif lettertype. Hierdoor krijgt de website een speels maar ook volwassen uitstraling.

Develop

Onderwerpen en thema’s

De website is gedeeltelijk georganiseerd rondom onderwerpen. De hoofdonderwerpen zijn onderwijs, onderzoek, financiën en personeel. Pagina’s worden door middel van een content referentie gekoppeld aan een onderwerp. Afwijkend zijn de pagina’s die vallen onder ‘feiten en cijfers’. Dit type pagina wordt gekoppeld aan een thema. Het thema is vervolgens gekoppeld aan een onderwerp. Elk onderwerp heeft unieke thema's.

Overzichten

Een onderwerp heeft verschillende subpagina's. Op deze pagina's worden overzichten getoond van artikelen (nieuwsberichten, standpunten, feiten & cijfers) en publicaties. De redactie kan zelf het bijbehorende overzicht selecteren om te tonen. Het overzicht wordt automatisch gegenereerd en getoond.

Campagnes

De redactie kan campagnes aanmaken. Met campagnes wil UNL een boodschap uitdragen naar de politiek, zodat er geïnvesteerd blijft worden in wetenschap. Een campagnepagina vertelt het gezamenlijke verhaal van alle aangesloten universiteiten. Deze landingspagina wordt opgebouwd aan de hand van detailpagina’s. Elke universiteit heeft een eigen detailpagina. Op deze detailpagina kunnen universiteiten hun eigen verhaal uitdragen.

Resultaat

Met de nieuwe stijl zijn de Universiteiten van Nederland een nieuwe weg ingeslagen. Het nieuwe digitale platform van UNL helpt bij het behouden van een vooraanstaande positie als kennisland en economie. Het draagt één stem uit, ondanks dat er meerdere krachten met elkaar gebundeld zijn. Het helpt de aangesloten universiteiten impact te maken en deze transparant te maken. 

Wil jij ook een nieuwe weg in slaan?

Wij realiseren online platformen voor zeer diverse doelgroepen. Wij zorgen ervoor dat zij altijd snel een eenvoudig hun weg kunnen vinden. Hebben jullie ook een interactief platform nodig waarmee je (kosten) efficiënt kunt doorontwikkelen? Kom dan eens vrijblijvend langs! Neem contact op via hallo@limoengroen.nl.

Martijn Vermeulen Projectmanager, Scrum Master, Partner
Martijn Vermeulen