Landschap Noord-Holland
Behoud en ontwikkeling van de natuur in Noord-Holland.
Of je er nu hardloopt, wandelt of vogels spot: de natuur biedt mensen veel. Sinds 1936 zet Landschap Noord-Holland zich in voor het behoud en de ontwikkeling van de natuur in Noord-Holland. De nieuwe corporate communicatiestrategie draait om vieren, claimen en inspireren. Vanuit deze strategie legt de organisatie relaties met mensen, bedrijven en organisaties die zich willen verbinden aan haar missie. De website speelt hierbij een essentiële rol. LimoenGroen en Puurpxl realiseerden de nieuwe website, die vorige week werd gelanceerd.
Het behouden en verduurzamen van het mooie landschap van Noord-Holland is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, vindt de organisatie. Bij het vernieuwen van de website is daarmee rekening gehouden. Je krijgt op de website prachtige beelden van planten, dieren en mensen te zien die genieten van het landschap, de magie en de schoonheid. Ook kun je direct op zoek naar de mooiste plekken om te bezoeken en zie je direct de aanpak van Landschap Noord-Holland om hun landschap zo mooi te houden. Dat maakt het logischer en uitnodigender om de missie van Landschap Noord-Holland te ondersteunen met je eigen bijdrage, of dat nu in tijd of in geld is. Door de verbeterde sitestructuur en de mogelijkheid om gerelateerde content met elkaar te verbinden is het voor de redactie bovendien een stuk eenvoudiger geworden de website te beheren.
Aanleiding: de verouderde website
De vorige website van Landschap Noord-Holland is gerealiseerd in 2010. Het CMS-systeem was gedateerd en veel onderdelen werden niet meer ondersteund. Dat leverde risico’s op. Daarnaast sloot de opzet van de website niet meer aan bij wensen en verwachtingen van bezoekers én is ook de positionering van Landschap Noord-Holland veranderd. In de nieuwe organisatiekoers waarbij online betrokkenheid en ambities een centrale rol spelen is een moderne, aansprekende website een absolute vereiste.
Bezoekers uitnodigen om te helpen
De communicatiestrategie is vertaald naar meetbare doelen. Voor de nieuwe website zijn dat online KPI’s gericht op leadgeneratie zoals het opvragen van het magazine of deelname aan acties. Ook de werving van nieuwe donateurs, vrijwilligers en giften voor natuurprojecten horen daarbij. De website moet mensen uitnodigen en inspireren te helpen. Het aantal call-to-actions is daarom fors uitgebreid en gekoppeld aan de interesses van bezoekers èn de content waarin ze geplaatst zijn. Belangrijke successen en icoonprojecten zijn niet langer weggestopt, maar hebben een prominente plaats in de nieuwe website gekregen. Hetzelfde geldt voor de thema’s waarop Landschap Noord-Holland een standpunt inneemt en actief campagne voert, zoals ‘Bescherm de Kust’.
Ilse Miedema, Hoofd Communicatie & Marketing: “Waar we vroeger als organisatie alles wilden vertellen en de website als een bibliotheek inzetten, hebben we nu gefocust op de klanten. Dus weten wat websitebezoekers zoeken en hen zo goed mogelijk helpen. En pas daarna hen voorzien van onze boodschap. Dat is nu goed uitgewerkt in de nieuwe website en ook de komende jaren kunnen we daar heel goed op voortbouwen."
Online KPI’s
We begonnen met data analyse en een gebruikersonderzoek en benoemden in gezamenlijke sessies personaʼs en toptaken. Met een card sort sessie brachten we structuur in de informatie aan. Met deze inzichten besloten we de aparte zakelijke website op te nemen in de nieuwe corporate website. Door de customer journey centraal te blijven stellen konden we de content naadloos migreren en zorgen voor logische verwijzingen naar andere relevante content.
Uit het voorwerk dat Landschap Noord-Holland zelf al gedaan had waren de organisatiedoelen helder. We maakten de gebruikersdoelen inzichtelijk door onze analyses en verbeterpunten uit ons onderzoek. Dat leverde inzichten op over hoe we beide doelen konden verenigen en de KPIʼs konden behalen. In het UX concept zetten we strategie en contentdoelstellingen op een rij: inspireren (wat kun je samen doen om Noord-Holland mooier te maken), vieren (de schoonheid van Noord-Holland), claimen (waar staan we voor en hoe laat je dat zien) en activeren (meehelpen, meedoen).
Crowdfunding campagnes
Dit jaar werd de website uitgebreid met de mogelijkheid om crowdfunding campagnes op te zetten. Versterkt door specifieke nieuwsberichten, testimonials van donateurs en succesverhalen van projecten, kan de redactie mensen heel gericht inspireren. Webformulieren zijn gekoppeld aan een betaalprovider en aan het CRM. De campagneteller geeft duidelijk aan wat het doel is en wat de huidige stand van de campagne is. Met de banner pop up kunnen campagnes worden uitgelicht of kan de webredactie belangrijke berichten over bijvoorbeeld Covid-19 aan bezoekers tonen. Alle nieuwe functionaliteiten zijn toegankelijk gerealiseerd zodat ze door iedereen te gebruiken zijn.
Drupal 8 en Exact
Met de stap naar Drupal versie 8 is voor de redactie van Landschap Noord-Holland een forse inhaalslag gemaakt. Het open source CMS biedt de mogelijkheid om de komende jaren efficiënt door te ontwikkelen. Drupal Commerce maakt het beheren en boeken van activiteiten gemakkelijk en de redactie kan zelf webforms beheren en nieuwe toevoegen. Zowel de Drupal Commerce als de webforms implementatie bevatten koppelingen met Exact Synergy en Payment Service Provider MultiSafepay. Deze koppelingen zijn binnen de webforms oplossing dusdanig gerealiseerd dat de redactie de flexibiliteit heeft om deze per webform toe te voegen of weg te laten.
De pagina’s binnen de website worden gepresenteerd op basis van vaste elementen per paginasoort aangevuld met een bibliotheek met content blokken o.b.v. Drupal Paragraphs. Deze blokken voegen ieder hun eigen functionaliteit of content toe aan de pagina en kunnen door de redactie naar eigen inzicht worden geplaatst. Met deze blokken-bibliotheek kan de website eenvoudig worden uitgebreid met nieuwe paginaonderdelen. Door de flexibele opzet en uitgebreide mogelijkheden voor de contentredactie is landschapnoordholland.nl écht een duurzame website geworden. Neem een kijkje op landschapnoordholland.nl en geniet.
Puurpxl en LimoenGroen
Puurpxl bedenkt en ontwerpt digitale ervaringen waar gebruikers blij van worden en die resultaat opleveren. Wij staan voor duurzame websites, die minstens 5 jaar mee gaan en die efficiënt kunnen meegroeien met online ambities. Wij realiseerden voor Naturalis de Natuurwijzer. Puurpxl werkt al 6 jaar voor Natuurmonumenten. Samen blijven we betrokken bij de doorontwikkeling van de online propositie van Landschap Noord-Holland.
Meer informatie?
Hoe staat het met jullie online engagement? Wil je online ledenwerving echt succesvol maken? Voor meer informatie over deze case of wat we voor jouw website kunnen betekenen, neem vrijblijvend contact op met LimoenGroen, 020 - 7371880 of hallo@limoengroen.nl