LimoenGroen zamelt geld in door blind te programmeren
Op 21 Juni gaat LimoenGroen reizen, programmeren én testen met een beperking.
Het Oogfonds roept iedereen op om Blind voor 1 Dag te gaan. Doel: samen zoveel mogelijk geld inzamelen voor onmisbaar onderzoek naar oogziektes. Zo kan slechtziendheid en blindheid beter worden voorkomen. De actie is gepland op 21 juni, de langste dag van het jaar. LimoenGroen staat voor toegankelijke websites en doet mee. Steun ons en doe een donatie!
LimoenGroen realiseert toegankelijke websites die door iedereen kunnen worden gebruikt. Dus ook voor mensen die blind zijn of een visuele beperking hebben. De EU-richtlijn voor de toegankelijkheid in de publieke sector wordt dit jaar verplicht. Maar óók als B2B of B2C bedrijf heb je een verplichting qua toegankelijkheid, vindt LimoenGroen. Door toegankelijkheidsprincipes in je website toe te passen, begrijpen zoekmachines zoals Google de content beter, wat weer goed is voor de zoekresultaten. Voor LimoenGroen is het een onderdeel van kwaliteit en usability: iedereen moet mee kunnen doen, ook online. Op 21 Juni gaat LimoenGroen reizen, programmeren én testen met een beperking.
Toegankelijkheid converteert beter
Veel websiteleveranciers realiseren websites en apps die gebruikers centraal stelt. Door principes van user experience (UX) en interactieontwerp toe te passen, kunnen de behoeften van gebruikers én de organisatie achter de website worden verenigd. Een mobile-first responsive website is daarbij tegenwoordig een must-have, iets dat Google ook extra waardeert. Toegankelijkheid wordt door veel organisaties echter nog als nice-to-have beschouwd. Dat is jammer, want daarmee sluit je een aanzienlijke groep mensen buiten. En laat je SEO voordelen liggen. Ook het ondertitelen van bijvoorbeeld video hoort daarbij, wat weer een positief resultaat heeft op je conversie. Zo worden op Facebook video’s automatisch zonder geluid afgespeeld. Door video’s te ondertitelen bereik je ook mensen die geen geluid aan hebben staan, in een volle trein bijvoorbeeld. Een toegankelijke website hoeft niet persé meer te kosten, als je een aantal principes vanaf de start meeneemt. Daarmee kunnen website ontwerpers en full-service bureaus ook winst behalen.
Inclusive design
Inclusive design helpt om na te denken over een zo groot mogelijke doelgroep, wanneer je aan de slag gaat met een nieuwe website. Het dwingt je om rekening te houden met mensen die geen 20” Retina beeldscherm hebben en beschikken over een glasvezelverbinding. Sommige mensen bezoeken je website met een screenreader (die de website voorleest voor mensen met een visuele beperking) of op hun mobieltje in de trein, met traag internet. Er zijn mensen die enkel navigeren met een toetsenbord omdat ze geen muis kunnen bedienen. En er zijn ook mensen die afbeeldingen uitschakelen in hun browser omdat ze in het buitenland zitten en bandbreedte willen besparen. En dit sluit aan bij een goede contentstrategie; Een goede websiteleverancier dwingt je om eerst na te denken over wát je wilt communiceren en daarna pas hoe het eruit moet komen te zien.
Blind voor 1 Dag
Online bureaus en leveranciers moeten zorgen voor de beste gebruikservaring voor iedereen. Voor een mooie, snelle website, die door iedereen goed te gebruiken is, ongeacht plaats, apparaat of andere (visuele) beperking. Als je roept dat je websites maakt die ook door blinden kunnen worden gebruikt, dan moet je dat ook kunnen waarmaken vindt LimoenGroen. Daarom gaan de mensen van LimoenGroen zelf ervaren wat het is om met een visuele beperking online te gaan tijdens de actie Blind voor 1 Dag van het Oogfonds. Dat betekent dat we gaan reizen, programmeren én we testen onze websites op toegankelijkheid. Help LimoenGroen bij dit mooie initiatief of start je eigen actie!